Jak radzić sobie ze stresem w czasie pandemi

20.04.2020 10:26
      Lęk, strach czy realna obawa przed chorobą wszystkich nas mogą przerażać. Zastanówmy się,  jak lepiej radzić sobie ze stresem, który tak bardzo nas teraz obciąża.  Każdy człowiek inaczej zareaguje na zagrożenie.  Zależy to, w dużej mierze, od naszych osobistych predyspozycji, doświadczeń. Równie ważne, jeżeli nie najważniejsze, jest wsparcie, na jakie możemy liczyć, na co dzień. Śledząc doniesienia medialne, do grupy osób, które silniej mogą reagować, należą osoby starsze, chorujące przewlekle. Osoby te, z punktu widzenia medycyny, są bardziej zagrożone COVID – 19. Obecna sytuacja, spowodowała, że zajęcia w naszej jednostce – praktycznie „z dnia na dzień”, zostały odwołane – doświadczając izolacji od znajomych, bliskich, od codziennych zajęć,  MY także możemy przeżywać wzmożony stres. Objawy te, mogą przybierać różne formy: mogą pojawić się nasilone obawy, lęk o własne zdrowie, życie. Niektórzy stracą apetyt lub będzie on nadmierny, możemy gorzej sypiać, mieć trudności z koncentracją uwagi. Niestety, w stresie, niektóre osoby zaczynają więcej palić, sięgać po alkohol, czy inne substancje psychoaktywne. Możemy mieć poczucie smutku, przygnębienia, zamartwiamy się, ciągle rozmyślamy o tym „co dalej”.
Poniżej podajemy kilka sposobów, jak lepiej poradzić sobie z doświadczanym, w ostatnim czasie, stresie:
 
 
  1. Jeżeli, cały dzień śledzisz wiadomości o wirusie – ZRÓB SOBIE PRZERWĘ – ciągłe skupienie na „trudnym temacie”, tylko nasili nasze objawy. Przestań oglądać, słuchać,  czytać, także w mediach społecznościowych. Ogranicz się do przejrzenia/wysłuchania wiadomości 1 x dziennie.
 
  1. Staraj się odżywiać zdrowo, dbaj o zbilansowaną dietę. Robiąc zakupy, nie zapominaj o warzywach i owocach. Zdrowa dieta, w sposób naturalny wspomaga naszą odporność. Unikaj przetworzonych posiłków, alkoholu.
 
  1. Zadbaj o ruch fizyczny – jeżeli mieszkasz w domu, wyjdź do ogródka, pospaceruj wokół domu, sprawdź, co nowego zakwitło na rabatkach kwiatowych, pooddychaj świeżym powietrzem. Wykonaj kilka prostych ćwiczeń, które bezpiecznie zalecił Fizjoterapeuta w naszym ośrodku lub podczas fizjoterapii, w której brałeś udział.
 
  1. Codziennie dostarczaj sobie „przyjemnej porcji aktywności”, rób to, co Cię rozluźnia, sprawia przyjemność.  Hafty, szydełkowanie, inne robótki ręczne, to przecież mocna strona naszego Ośrodka, te czynności można wykonywać także w domu.  Poczytaj książkę, gazetę, rozwiąż krzyżówkę, obejrzyj ulubiony serial, film, zagraj w karty z domownikami, ułóż puzzle, posłuchaj muzyki.
 
 
  1. CODZIENNA RUTYNA – ważna, a nawet bardzo ważna. Jak pamiętacie, w Ośrodku, codzienne zajęcia miały swój czas, rytm, miejsce. Co prawda, nie możemy się teraz spotkać, na codziennych zajęciach, ale postarajmy się, aby i nasz dzień nabrał pewnych schematów:  postarajmy się wstawać o podobnej porze, regularnie zjadać posiłki, planować czas zadań, które musimy wykonać i czas przyjemności, którym się oddajemy. Bardzo ważną i niezmienianą rutyną niech będzie stała pora przyjmowanych leków ich dawki.
 
  1. Gdy zaobserwujemy u siebie niebezpieczne  zmiany – pozwólcie sobie na pomoc. Zadzwoń do swojego lekarza, psychologa – w całym kraju funkcjonują teleporady, dzięki którym porozmawiasz ze swoim terapeutą, lekarzem. Możesz też skontaktować się z naszą jednostką -  pomożemy  i wspólnie poszukamy pomocy u specjalistów.
 
 
 
 
 







 

nasze prace

left
img
img
img
img
img
img
img
img
img
img
img
img
img
img
img
right
dow